Gemeenschappelijke regelingen

Regio Midden Holland

Openbaar belang en visie

De gemeenten in de regio Midden-Holland werken samen om strategische onderwerpen en hun belangen gezamenlijk te behartigen.

Zorg voor kwetsbare inwoners, stimuleren van innovatie en duurzaamheid voor ondernemers, een aantrekkelijke woon- en werkomgeving, het stimuleren van recreatie en zorgen voor een goed bereikbare regio zijn onder andere speerpunten waar de inhoudelijke focus op ligt.

Ontwikkelingen 2018 en eventuele risico's

In de regio Midden-Holland werken de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas samen om de belangen van de regio te behartigen. Dit gebeurt in de vorm van een netwerksamenwerking en rond vijf inhoudelijke tafels. In 2016 is daartoe een strategische agenda opgesteld; in 2019 zal deze herijkt worden.

Meer informatie: www.regiomiddenholland.nl

ODMH

Openbaar belang en visie

De Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) draagt bij aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Dit doen zij door de uitvoering van de milieutaken voor de hele regio en de provincie Zuid-Holland en de bouw- en woningtoezichttaken voor de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Zuidplas, Waddinxveen en de provincie Zuid-Holland.

De taken omvatten vergunningverlening, toezicht en handhaving van milieuregels en bouwregels. Daarnaast adviseert de ODMH en voert zij taken uit t.a.v. duurzaamheid, bodem, externe veiligheid, geluid- en luchtkwaliteit, ecologie en milieueducatie. De dienst houdt ook toezicht op de kwaliteit en veiligheid van officiële zwemwaterlocaties.

Ontwikkelingen 2018 en eventuele risico's

Milieu en duurzaamheid

De activiteiten op het gebied van milieu en duurzaamheid zijn beschreven in de jaarrapportage Milieu 2018. Het aantal uitvoeringsuren is in vergelijking met 2017 ongeveer gelijk gebleven, de uitvoering is daardoor binnen budget uitgevoerd. Ook in 2018 is specifiek inzet gepleegd op het thema duurzaamheid (1.200 uur, verdeeld over diverse projecten). Hierdoor is de gemeente in staat geweest om op ontwikkelingen te anticiperen.

Bouw- en woningtoezicht (BWT)

De activiteiten op het gebied van bouw- en woningtoezicht zijn beschreven in de jaarrapportage BWT 2018. Het aantal aanvragen om een omgevingsvergunning is licht toegenomen, maar omdat het vooral kleine aanvragen betrof (bomenkap, dakkapellen, asbestsanering, kleine bouwprojecten, etc.) is het aantal uitvoeringsuren ongeveer gelijk gebleven.

Verder zijn meer dan begroot veel grote projecten uitgevoerd, zoals de voorbereiding op de Omgevingswet, onderhoud monumenten in het kader van Gouda 750, vestiging moskee en de Turfmarktkerk. De uitvoering is hierdoor net niet binnen budget uitgevoerd. De extra uitvoeringskosten kunnen (gedeeltelijk worden gedekt door de meevallende legesinkomsten.

Meer informatie: www.odmh.nl

Groenalliantie Midden Holland en omstreken

Openbaar belang en visie

De Groenalliantie behartigt de bovengemeentelijke belangen van het beheer en de ontwikkeling van groengebieden voor de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Krimpen aan den IJssel en Waddinxveen. De belangen bestaan uit het behoud en de versterking van de groen- en recreatieve verbindingen, de landschappelijke kwaliteiten van en de biodiversiteit binnen de groengebieden, alsmede de bevordering van de leefbaarheid en de toeristische aantrekkingskracht. Specifiek voor Gouda gaat het in ieder geval om het beheren van de Goudse Hout en de Oostpolder.

Ontwikkelingen 2018 en eventuele risico's

Het vakantiepark van Landal Greenparcs blijft het goed doen wat betreft het aantal boekingen; dat betekent ook meer bezoekers voor onze regio. De volgende fase voor de bouw van vakantiewoningen is gestart.

De provincie is per 2018 uitgetreden uit de Groenalliantie. Volgens de afgesloten uittredingsovereenkomst handhaaft de provincie voor de jaren 2018-2021 haar bijdrage op het niveau van 2017. Voor de jaren 2022-2025 gaat de bijdrage terug naar 90%. Deze vermindering kan de Groenalliantie opvangen door subsidie aan te vragen voor nieuwe investeringen. Daarnaast zoekt de Groenalliantie samen met Staatsbosbeheer naar nieuwe verdienmogelijkheden synergievoordelen en waar mogelijk herijking van de begroting. In 2019 wordt onderzocht hoe invulling kan worden gegeven aan de verminderde bijdrage met behoud van het noodzakelijke beheer en onderhoud.

In 2018 is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor de jaren 2019 t/m 2025 opgesteld in goed overleg tussen de Groenalliantie en Staatsbosbeheer. Deze is in december 2018 ondertekend door beide partijen na instemming van het Algemeen Bestuur. De overeenkomst bouwt voort op de overeenkomst voor de jaren 2017 en 2018; wel wordt nog meer expliciet aandacht besteed aan de complementaire rol die de beide publieke organisaties hebben. Daardoor kan meer van de kennis en ervaring van SBB gebruik worden gemaakt.

In 2018 zijn de plannen voor uitvoering van de Kwaliteitsimpuls aanbesteed. Daarbij bleek dat de marktprijzen inmiddels veranderd waren t.o.v. de eerder gemaakte ramingen, in ongunstige zin. Dat heeft geleid tot een herijking van de plannen door het Bestuur, zonder wezenlijk kwaliteitsverlies. Voor de Goudse Hout staat in 2019 nog steeds de aanleg van een natuur/waterspeeltuin gepland. De herinrichting van de entree wordt versoberd als gevolg van de genoemde herijking. De zieke essen in de Goudse Hout zijn najaar 2018 gekapt. Hier is communicatief aandacht aan besteed, o.a. via een inloopavond. 

Meer informatie: www.heerlijkbuiten.nl/natuur-en-recreatieschappen/groenalliantie-midden-holland

Streekarchief Midden-Holland (SAMH)

Openbaar belang en visie

Het Streekarchief Midden-Holland (SAMH) is het cultuurhistorisch ‘geheugen' van Midden-Holland. SAMH bewaart o.a. de archieven van Gouda volgens de wettelijke bepalingen in de archiefwet. Het SAMH is daarnaast het regionaal historisch netwerk en historisch documentatiecentrum. Hiertoe worden ook archieven van talloze particuliere instellingen en bedrijven bewaard. Met cultuurhistorie speelt het SAMH ook een rol in de stadspromotie van Gouda.

Ontwikkelingen 2018 en eventuele risico's

In 2018 is in gezamenlijkheid gewerkt aan diverse opgaven:

  • het inrichten van kwaliteitszorg bij gemeenten en het professionaliseren van toezicht;
  • bezinning op de gevolgen van de nieuwe privacywetgeving (AVG);
  • het verder uitwerken van de Producten en Dienstencatalogus van het Streekarchief en doorvertaling hiervan naar een herijkte begroting;
  • het opstellen van een Handboek Vervanging (voor gemeente Gouda);
  • het overbrengen van archiefdelen naar het GouweDepot etc.

Risico’s en ontwikkelingen zitten vooral in nieuwe wetgeving zoals de AVG (hoe gaan gemeenten en het Streekarchief om met aangescherpte privacyregels) en de Wet Open Overheid (wat betekent een vervroegde termijn van overbrenging en openbaarheid). Deze schijnbare paradox van open versus gesloten vergt de komende periode de aandacht.

Tevens is het Streekarchief actief betrokken bij de ontwikkeling van gemeente Gouda naar digitaal en zaakgericht werken en bij het project doorontwikkeling Chocoladefabriek.

Meer informatie: www.samh.nl

Promen

Openbaar belang en visie

Promen voert voor Gouda de Wet sociale werkvoorziening (WSW) via een gemeenschappelijke regeling uit. Kerntaak is het bieden van betaald werk en ontwikkelingsmogelijkheden aan inwoners met een arbeidsbeperking met een WSW-indicatie.

Daarnaast voert Promen in opdracht van de individuele gemeenten re-integratie activiteiten uit voor werkzoekenden die ondersteund worden op grond van de Participatiewet. Dit in de vorm van leerwerkplaatsen, werkervaringsplaatsen en aangepast(e) werk(plekken) zowel binnen als buiten de locaties van Promen in Gouda en Capelle aan den IJssel. Het beleid is er vooral op gericht de medewerkers zoveel mogelijk in een reguliere omgeving te laten werken op werkzaamheden die voor Promen rendabel zijn.

Promen voert doelstellingen uit de programmabegroting (programma 2) uit:

  1. Iedereen die kan werken, werkt naar vermogen of is actief voor de samenleving.
  2. Voor wie dat nodig heeft is een veilig vangnet beschikbaar (in dit geval in relatie tot werk).

Ontwikkelingen 2018 en eventuele risico's

In 2018 is er gewerkt aan de implementatie van het bestuurlijke hoofdlijnenbesluit over de toekomst van Promen 2018-2025. De Participatiewet-activiteiten zijn vanaf 2018 in een aparte BV ondergebracht, waarbij gemeenten individuele ruimte houden om hun dienstverlening vraaggericht in te vullen. Daarnaast heeft Promen een transitieplan opgesteld waarin de verwachte inkrimping van het bedrijf is vormgegeven. Daaruit bleek dat de krimp van de WSW doelgroep bij Promen – bij gelijkblijvend beleid en voor zover nu economisch kan worden voorzien – geen grootschalige frictiekosten teweeg zullen brengen. Reorganisaties worden nu niet voorzien voor de periode tot 2025.

Promen is bezig met het updaten van de arbeidsvoorwaarden. Daar kwam in 2018 aan bod dat er een overstap gemaakt moest worden naar een ander pensioenfonds voor de niet-doelgroep. De kosten daarvoor zijn opgevangen binnen de begroting van Promen 2018. Nog onzeker zijn de uitkomsten van de arbeidsvoorwaarden-gesprekken die Promen voert om het functiehuis up to date te maken. De gemeenteraad heeft in zijn zienswijze gevraagd het college daarover op de hoogte te houden voordat financiële verplichtingen worden aangegaan.

Meer informatie: www.promen.nl

Bedrijvenschap Regio Gouda

Openbaar belang en visie

Het Bedrijvenschap Regio Gouda ontwikkelt het bedrijventerrein Gouwe Park even ten westen van Gouda, langs de A20 en A12. Het is een zelfstandige organisatie waarin de gemeenten Gouda, Waddinxveen en Zuidplas op gelijkwaardige basis samenwerken. De gemeenten nemen elk voor 1/3 deel in het uiteindelijk voor- of nadelig financieel resultaat bij afsluiting van de ontwikkeling. Het Bedrijvenschap is tot medio 2018 geheel gefinancierd met van de gemeente Gouda betrokken vreemd vermogen. Vanwege de grote hoeveelheid grondverkopen vanaf eind 2017 heeft het Bedrijvenschap het vreemd vermogen inmiddels geheel afgelost. Door de gemeente Gouda zijn en worden geen investeringen in het Bedrijvenschap gedaan.

Ontwikkelingen 2018 en eventuele risico's

Eind 2017 en in de loop van 2018 is een groot aantal verkoopovereenkomsten gesloten die hebben geleid tot een hoger uitgiftetempo dan voorzien. Deze ontwikkeling is vertaald in de eind 2018 geactualiseerde grondexploitatieberekening welke een fors positief eindsaldo laat zien. De verwachting is dat de resterende 3,4 ha aan bedrijfskavels kavels die nog voor uitgifte beschikbaar is in de loop van 2020 zal zijn verkocht. Gezien het aantal gegadigden voor de restende kavels wordt het risico dat deze verwachting niet wordt gerealiseerd gering geacht.

Meer informatie: www.gouwepark.nl

RZG Zuidplas Grondbank

Openbaar belang en visie

Vanaf 2011 functioneert de grondbank als stallingbedrijf. De gronden zijn bedoeld voor de ontwikkeling van de Zuidplaspolder tot een gebied voor wonen, werken en natuur. De deelnemende partijen (provincie Zuid-Holland, Rotterdam, Gouda, Waddinxveen en Zuidplas) bepalen gezamenlijk de bouwprogramma’s voor de Zuidplaspolder.

Ontwikkelingen 2018 en eventuele risico's

Vanaf de jaarrekening 2011 is een verliesvoorziening in de balans opgenomen omdat de actuele waarde van de gronden (ca. 300 ha) lager is dan de boekwaarde à € 96 miljoen. In de jaarrekening 2017 is op basis van de in 2016 uitgevoerde taxatie een verliesvoorziening van € 24 miljoen. opgenomen. Voor 2018 was de ambitie (begroting 2018) om deze verliesvoorziening in te lopen en dat kan via ofwel realisatie van) een ontwikkelplan ofwel afboeken van de verliesvoorziening (en bijstorten door de deelnemers). Definitieve planvorming hiervoor heeft echter niet plaatsgevonden in 2018 en is nu doorgeschoven naar 2019. De wensen van de deelnemers hierover lopen uiteen van 4.000 tot meer dan 8.000 woningen.

Begin 2019 zijn de gronden - met de bestaande onzekerheden over het aantal woningen - getaxeerd op € 74 miljoen p.p. 01-01-18. Omdat de boekwaarde € 96 miljoen. bedraagt wordt de verliesvoorziening € 22 miljoen. Het totale verlies bij een gebrek aan ontwikkelperspectief voor de gronden in de Grondbank kan het totale verlies, inclusief de huidige verliesvoorziening (€ 22 miljoen), € 70 miljoen. bedragen. Het aandeel voor Gouda daarin is 6%.

Regionale dienst openbare gezondheidszorg (RDOG)

Openbaar belang en visie

De RDOG bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de burgers in de regio Hollands Midden in normale en crisisomstandigheden. Daarnaast zet de RDOG in om de effecten van gezondheidsbedreigingen te beperken. Dit gebeurt door de belangen te behartigen van de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg, volksgezondheid en ambulancezorg.

Wijze dienen belang

De RDOG geeft uitvoering aan drie diensten: de GGD (Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst), GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) en RAV (Regionale Ambulance Dienst). De werkzaamheden lopen uiteen van structurele en preventieve maatregelen tot aan de voorbereiding op gezondheidsbedreiging en effectief optreden bij een daadwerkelijke gezondheidsbedreiging. Voor de openbare gezondheidszorg komt daar het bevorderen van de toegang tot zorg nog bij.

Ontwikkelingen 2018 en eventuele risico's

De RDOG blijft in 2018 binnen haar begroting. Het gerealiseerde resultaat (na mutatie reserves) wijzigt niet ten opzichte van de begroting. Ook de bijdrage per inwoner en bijdrage per kind (BPI/BPK) wijzigt niet. Op 28 maart 2018 heeft de RDOG een aantal maatregelen genomen om de financiële positie van de RDOG op orde te brengen, opdat er geen beroep meer hoeft te worden gedaan op extra financiering van de gemeenten. Hiertoe voert de RDOG een strak begrotingsbeleid.

Arbeidsmarktontwikkeling

Voor veel functies bij de RDOG is de arbeidsmarkt schaars. Vacatures zijn moeilijk te vervullen. Dit kan leiden tot onderbezetting, maar er valt ook niet uit te sluiten dat deze situatie leidt tot een opwaartse salarisdruk, los van de cao uitkomsten.

Forensische geneeskunde

Medische arrestantenzorg is gedefinieerd als een private taak vanuit een publieke verantwoordelijkheid met voldoende aanbieders om van een markt te spreken. Dit zou kunnen leiden tot het besluit om deze taak aan te besteden. Het verlies van deze taak vormt een financieel risico van ongeveer € 75.000.

Quotumregeling voor werkgevers

In 2016 hebben overheden te weinig banen gecreëerd voor mensen met een arbeidsbeperking. Bij de RDOG Hollands Midden gaat het om ongeveer 20 ingevulde banen. Als een werkgever in een jaar te weinig banen voor het quotum schept, dan moet hij het jaar daarna een boete betalen van €5.000 per niet-ingevulde baan. In 2019 kunnen werkgevers voor het eerst een boete krijgen als zij dat jaar niet voldoen aan het percentage voor het quotum. De RDOG Hollands Midden is tot nu toe niet in staat geweest om ook maar één vacature te vervullen met een sollicitant met een arbeidsbeperking, om de reden dat er geen match was tussen de gevraagde en aangeboden kennis en kunde. Dit leidt tot een risico van € 100.000 per jaar.

Het programma GHOR was op schema en blijft binnen de begroting. Het programma RAV sluit af met een evenwicht tussen de baten en lasten.

Grip op financiën RDOG Hollands Midden

In 2018 heeft de RDOG HM een aantal maatregelen genomen om haar financiële positie op orde te brengen. De maatregelen hadden tot doel dat de RDOG HM in de komende raadsperiode zelfstandig haar taken kan uitvoeren zonder terug naar de gemeenteraad te gaan met een begrotingswijziging of noodzaak tot bijstorting in de reserves. Dit onder voorbehoud van autonome ontwikkelingen c.q. exogene factoren.

Meer informatie: www.rdoghm.nl

Veiligheidsregio Hollands-Midden

Openbaar belang en visie

De Veiligheidsregio Hollands Midden behartigt de belangen van deelnemende gemeenten op het terrein van brandweer, geneeskundige hulpverlening bij zware ongevallen, rampen en rampenbestrijding. Alsmede het realiseren van een gecoördineerde inzet van de bij zware ongevallen en rampen betrokken organisaties, instellingen en diensten.

Ontwikkelingen 2018 en eventuele risico's

In 2018 speelde bij de behandeling van de programmabegroting een aantal zaken. Zo was er sprake van een aantal externe invloeden waar de VRHM geen invloed op had maar die wel voor meerkosten voor de VRHM zorgde. Het ging om zaken zoals bijvoorbeeld strengere hygiëne regelgeving voor brandweer (ter voorkoming van de opname van kankerverwekkende stoffen door de huid) en digitale transformatie van de VRHM. Bij dit laatste ging het onder meer om het ontstaan van nieuwe (digitale) communicatiekanalen voor de risico- en crisiscommunicatie naar de burger. Een deel van deze onvoorziene kosten is meegenomen in de begroting 2018 en een deel is toen in de risicoparagraaf gezet.

De brandweer is in 2018 aan de slag gegaan met het nieuwe organisatieplan ‘Samen verder’. Dit organisatieplan speelde in op een veranderende samenleving en is gericht op het versterken van de interne samenwerking, en het versterken van het vakmanschap van de medewerkers. Bovendien wordt dan de focus van de brandweer verlegd van intern naar extern en komt de nadruk meer te liggen op het aangaan van (wisselende) relaties, verbindingen en samenwerkingsverbanden.

Voor wat betreft het onderwerp crisisbeheersing speelde in 2018 de verdere organisatorische inbedding van het Bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing (BGC) in de Veiligheidsregio. Voor het BGC en de gemeenten waren relevante ontwikkelingen in 2018 de volgende: terrorismedreiging (terrorismegevolgbestrijding) en de doorwerking daarvan voor evenementenbeleid maar ook de gevolgen van eventuele aanslagen voor gemeenten.

Een ander punt dat actueel werd in 2018 was de toekomstbestendigheid van de bluswatervoorzieningen. Door modernisering van het waterleidingnet is in de nabije toekomst de bluswatervoorziening niet gegarandeerd. Door vermindering van het aantal brandkranen en de invoering van alternatieve blusmethoden wordt de bluswatervoorziening de komende jaren weer toekomst bestendig gemaakt. Dit wordt bekostigd uit de verminderde kosten van het onderhoud van de brandkranen. Er wordt tussen gemeenten, regionale brandweer VRHM en de betrokken waterleidingbedrijven nauw samengewerkt.

Meer informatie: www.vrhm.nl

Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland

Openbaar belang en visie

De Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) is de uitvoeringsorganisatie voor gemeentelijke en waterschapsbelastingen van negen gemeenten en het Hoogheemraadschap van Rijnland. De BSGR bepaalt ook de hoogte van de WOZ-waarden voor alle onroerende zaken in de deelnemende gemeenten. Het beleid van heffing en invordering van belastingen en de belastingverordeningen worden door de deelnemers zelf vastgesteld.

Ontwikkelingen 2018 en eventuele risico's

De BSGR heeft in 2018 aanslagen opgelegd tot een bruto bedrag van € 445 miljoen (2017: € 443 miljoen). De geringe toename komt door beperkte tariefstijgingen in 2018 bij de deelnemers.

De wettelijk voorgeschreven overgang naar het waarderen van inhoud/bruto-vloeroppervlakte naar gebruiksoppervlakte bij woningen per 1 januari 2022 heeft vanaf 2018 een grote impact op de werkzaamheden van de WOZ-afdeling van de BSGR. Ook de gemeentelijke BAG afdelingen worden bij dit project nauw betrokken en leveren hierin een belangrijke bijdrage. Gouda is hierbij één van de twee pilot-gemeenten. Met dit project wordt tevens beoogd om naast het opwerken en synchroniseren van BAG en WOZ-gegevens tevens een kwaliteitsverbetering te realiseren.

In 2018 is het nieuw ontwikkelde kostprijscalculatiemodel voor 50% in werking getreden. Dit kostprijscalculatiemodel houdt in dat vanaf 2018 bij de deelnemers voorschotten in rekening worden gebracht en dat na afloop van het jaar een afrekening plaatsvindt op basis van het werkelijk aantal opgelegde aanslagen. Verder is in het nieuwe model voor ieder type aanslag een kostprijs bepaald waarvan de hoogte afhankelijk is van de complexiteit van de heffingsmaatstaf. De nieuwe systematiek van de berekening van de bijdrage aan de BSGR is voor Gouda in financieel opzicht gunstig. Vanaf 2019 is het nieuwe kostprijscalculatiemodel volledig van toepassing.

Meer informatie: www.bsgr.nl