Exploitatie (bedragen * € 1.000) | Begroting 2018 | Begroting 2018 na 2e wijziging | Rekening 2018 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging |
---|---|---|---|---|
Lasten |
|
|
|
|
PG Overhead | 20.570 | 21.830 | 23.001 | -1.172 |
Totaal lasten | 20.570 | 21.830 | 23.001 | -1.172 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
PG Overhead | -3.258 | -3.100 | -4.067 | 967 |
Totaal baten | -3.258 | -3.100 | -4.067 | 967 |
|
|
|
|
|
Saldo van baten en lasten | 17.313 | 18.730 | 18.935 | -205 |
Toevoegingen aan reserves (lasten) | 557 | 557 | 557 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves (baten) | -582 | -1.147 | -1.063 | -84 |
Gerealiseerd resultaat | 17.288 | 18.139 | 18.429 | -289 |
Omschrijving (bedragen * € 1) | Lasten | V/N | I/S | Baten | V/N | I/S |
---|---|---|---|---|---|---|
Overhead | 1.172.000 | N |
| 967.000 | V |
|
Gedetacheerd personeel: De gemeente heeft extra inkomsten gekregen als gevolg van het detacheren van personeel. Hier staan voor hetzelfde bedrag aan lasten tegenover. Per saldo is dit budgetneutraal. | 593.000 | N | I | 593.000 | V | I |
Ten gevolge van het uitfaseren van het documentinformatiesysteem en de invoering van zaakgewijs werken is meer uitgegeven voor de inhuur van personeel. Onder de oude wet- en regelgeving konden deze kosten worden geactiveerd. Vanaf 2017 is dat niet meer mogelijk als sprake is van software die niet wordt aangeschaft, maar jaarlijks in rekening wordt gebracht (SAAS-oplossing). | 498.000 | N | I |
|
|
|
Door een extra inspanning in het jaar 2018 voor de bouwgrondexploitatie Westergouwe, is een hoger bedrag doorberekend aan deze exploitatie. Hiertegenover staan geen extra kosten. |
|
|
| 271.000 | V | I |
Voor het inwinnen van adviezen derden ten behoeve van de organisatieontwikkeling bleken meer middelen nodig dan geraamd. | 83.000 | N | I |
|
|
|
In het jaar 2018 is een hogere bijdrage van derden ontvangen voor het gebruik van het Huis van de Stad. Hiertegenover staan geen extra kosten. |
|
|
| 106.000 | V | I |
Overig | 2.000 | V | I | 3.000 | N | I |
Omschrijving (bedragen * € 1) | Bedrag | V/N | I/S |
---|---|---|---|
Door lagere kosten voor organisatieontwikkeling is minder aanspraak gemaakt op de reserve organisatieontwikkeling | 84 | V | I |
Investeringen op basis van jaar gereed (bedragen * € 1.000) | Gepland 2018 | Werkelijk 2018 | Verschil |
---|---|---|---|
Automatisering | 1.225 | 587 | 638 |
|
|
|
|
TOTAAL | 1.225 | 587 | 638 |
Software as a service, vaak afgekort als SaaS, is software die als een online dienst wordt aangeboden. De SaaS-aanbieder zorgt voor installatie, onderhoud en beheer, de gebruiker benadert de software over het internet bij de SaaS-aanbieder. De klant hoeft de software en de daarvoor benodigde hardware niet aan te schaffen, maar betaalt slechts voor het gebruik ervan. Binnen de gemeente Gouda vindt steeds meer een verschuiving plaats van de traditionele aanschaf naar SaaS toepassingen. SaaS toepassingen mogen op grond van het Besluit begroting en verantwoording (BBV) niet worden geactiveerd. Dat betekent dat de huidige MIVOP kredieten hiervoor niet meer kunnen worden gebruikt. Een bedrag van € 150.000 kan vrijvallen omdat deze kosten op de exploitatie zijn geboekt.
Voorgesteld wordt om het restant van € 488.749 over te hevelen naar 2019 en voorlopig aan te wenden voor de vervanging van de audiovisuele middelen voor het vergadercentrum 2e verdieping Huis van de Stad.