Beleid

Het treasurybeleid is gericht op een efficiënte financiering zodat de gemeente haar publieke taak op verantwoorde wijze kan uitvoeren. Dit binnen de kaders van de wet Financiering decentrale overheden (Fido), die nader is uitgewerkt in het gemeentelijk treasurystatuut.

Bij de begroting 2018 zijn de volgende speerpunten van treasurybeheer en -beleid vastgelegd.

Prioriteiten

Kwalitatieve doelstelling

Kwantitatieve doelstelling

Realisatie

Beheersen omvang leningenportefeuille

Verdere verlaging van de schuldquote.

Netto schuldquote < 90%    

Gedaald van 119,1% (ultimo 2017) naar 107,3% (ultimo 2018)

Beheersen financieringsbehoefte

  • Afstemmen beschikbare middelen op benodigde middelen ten aanzien van zowel volume als looptijd;
  • Financieringsbehoefte dekken door aantrekken vreemd vermogen tegen zo profijtelijk mogelijke voorwaarden.
  • Kasgeldlimiet: 8,5%
  • Renterisiconorm op vaste schuld: 20%
  • Limiet schatkistbankieren 0,75%

  • Kasgeld < 8,5%
  • Renterisico vaste schuld < 20%
  • Diverse kortlopende uitzettingen bij Agentschap ministerie van Financiën (schatkistbankieren)

Optimaliseren leningenportefeuille o/g

Rentekosten van opgenomen geldleningen zo laag mogelijk houden.

Het gemiddelde rentepercentage op langlopende leningen ten minste constant houden.

  • In 2018 is € 22,5 miljoen minder aan langlopende leningen opgenomen dan begroot;
  • De gemiddelde rentevoet is gestegen van 3,42% naar 3,54%.

Beheersen renterisico's

Door betrouwbare cashflowplanningen van investeringen en grondexploitaties fixeren van het renteniveau voor in de toekomst benodigde financieringsmiddelen.

Waar mogelijk vastleggen van (lage) rentpercentages bij verwachte rentestijgingen.

De financieringsbehoefte is waar mogelijk met kort geld gedekt, zonder overschrijding van de kasgeldlimiet.

Onderhouden administratieve organisatie van de treasuryfunctie

Het 'in control' houden van de treasuryfunctie.

Van treasurytransacties is een getekende dealslip aanwezig.

In 2018 conform de doelstellingen uitgevoerd.

Onderhouden cashflowprognose

Cashflowprognoses zijn dermate betrouwbaar dat deze kunnen dienen als stuurinstrument.

De cashflowprognoses met horizon < 2 jaar zijn voldoende betrouwbaar.

De volatiliteit in geldstromen neemt toe, waardoor de horizon van 2 jaar onder druk staat.

In het treasurystatuut is vastgelegd dat de gemeente Gouda streeft naar de aanschaf en het gebruik van duurzame financiële producten en de samenwerking met duurzame, financiële instellingen.

De in 2018 gesloten geldleningen zijn alle afgesloten bij BNG Bank (18 leningen),

BNG Bank kwalificeert als duurzame financiële instelling door het actieve beleid op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dit is bevestigd door een toonaangevend ratingbureau op het gebied van duurzaamheid Oekom Research. Als sterke punten ziet Oekom onder meer het sterke maatschappelijke karakter van de leningenportefeuille en de initiatieven op het gebied van financiering van duurzame investeringen. Hiermee is aan de gestelde voorwaarde voldaan.