Doelstellingen bedrijfsvoering

Indicator

Toelichting

Doelstelling 2018

Realisatie 2018

Personeel

Verzuim

De stijging van het verzuim is aanleiding geweest tot een preventieve en afdelingsgerichte aanpak. Het beleid is erop gericht om het verzuim terug te dringen. Inmiddels zijn er met de bedrijfsarts doelstellingen voor de komende jaren geformuleerd.

4,6% inclusief langdurig verzuim
frequentie 1,1

5,4% inclusief langdurig verzuim
frequentie 0,9 (2017 verzuim 4,8
frequentie 0,9)

Salarislasten

De kosten aan salarissen inclusief sociale lasten zijn een belangrijke post in de begroting van de gemeente. Reden om actief te sturen op realisatie en uitputting.

De salarislasten blijven binnen het
begrote budget.

Realisatie € 35,3 miljoen t.o.v. budget € 38,1 miljoen (2017: realisatie € 34,4 miljoen t.o.v. begroot € 39,7 miljoen)

Inhuur externen

De totale inhuur is in 2018 binnen de gestelde doelstelling gebleven. Dit kan verklaard worden uit het feit dat enkele programma’s later zijn gestart dan aanvankelijk was beoogd. Voorts is de grip op de inhuur verder toegenomen, waardoor er scherper en bewuster inhuur kan worden aangetrokken.

Norm: 20 % van de salarislasten + kosten inhuur

13% van de salarislasten + kosten inhuur

Financiën

Adequaat budgetbeheer

Het doel van de begroting is het maken van een realistische planning van de uitgaven en de inkomsten. Afgelopen jaar week de realisatie af van de begrotingsresultaten van het 2e ijkmoment. Door het verbeteren van de begrotingsprocessen en het afgeven van tussentijdse prognoses binnen de P&C-cyclus wordt bereikt dat onvoorziene schommelingen beperkt blijven.

Maximaal 2,5% afwijking van de kosten per programma tussen het geprognostiseerde resultaat bij het 2e ijkmoment en de verantwoording bij de jaarrekening

P1: 2,2%
P2: 6,2%
P3: 3,2%
P4: 1,1%
P5: 8,4%
P6: 0,5%
P7: 1,0%
P8: -1,0%
waarbij een positief % onderuitputting betekent; voor meer informatie over de afwijkingen wordt verwezen naar de financiële verschillenanalyse van de afzonderlijke programma's (hoofdstuk 3).

Factuur afhandeling

De wettelijke betalingstermijn voor facturen bedraagt standaard 30 dagen.

In 85% van de verwerking van de facturen wordt de norm van 30 dagen gehaald.

In 82% van de facturen is de norm van 30 dagen behaald (2017: 82%). Dit betreft de norm t.o.v. de factuurdatum.
Afgezet ten opzichte van de creatiedatum is 91% binnen de norm afgehandeld.

ICT

Geheugen van Gouda

Gouda maakt een ontwikkeling door van taakgericht naar zaakgericht werken. Daartoe is het programma Het geheugen van Gouda opgezet.

In 2018 zijn de eerste zaaktypen, de projectenomgeving en het sociaal intranet geïmplementeerd

In 2018 zijn de eerste 5 zaakgerichte producten in gebruik genomen en is het sociaal internet verder geïmplementeerd.

ICT infrastructuur

Om de continuïteit van de bedrijfsvoering te waarborgen is en wordt in de ICT geïnvesteerd. Hierdoor is de performance geleidelijk verbeterd.

In 2018 is beschikbaarheid van de ICT-infrastructuur binnen de afgesproken gebruikstijden 99,5%.

In 2018 is beschikbaarheid van de ICT-infrastructuur 99,6%
(2017: 99,5%).

Informatiebeveiliging

Informatieveiligheid gaat om beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van gegevens. In juli 2014 is door het college het Informatiebeveiligingsbeleid conform de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG) vastgesteld. Daarnaast is landelijk de door VNG ontwikkelde ENSIA methodiek uitgerold.

Op dit moment is ongeveer 90% van de maatregelen geheel of deels geïmplementeerd. In 2018 moeten alle maatregelen zijn doorgevoerd.

Alle maatregelen zijn ingevoerd en aandachtspunten vanuit ENSIA worden opgevolgd.

Alle maatregelen zijn ingevoerd en
aandachtspunten vanuit ENSIA zijn
opgevolgd.

Privacy en datalekken

In 2016 is de Wet datalekken van kracht geworden. Er is een procedure van kracht en er is een meldingenregister. In 2017 is gestart met het project Gouda Privacyproof om in mei 2018 te kunnen voldoen aan de Europese privacywetgeving.

In 2018 is een GAP-analyse gemaakt van het project Gouda Privacyproof met als doel inzicht te krijgen hoe ver het met de implementatiemaatregelen staat.

75% van de maatregelen is ingevoerd.

Juridische zaken

Voorkomen bezwaarschriften

De gemeente had en heeft in het Sociaal Domein te maken met nieuwe taken, een toenemend aantal aanvragen levensonderhoud en aangescherpt beleid. Dat vraagt veel van de organisatie en heeft ook effect op het aantal bezwaarschriften. Ook nieuw beleid op andere terreinen heeft in de regel effect op het aantal bezwaren.

De gemeente stelt zich ten doel om het aantal terecht ingediende bezwaren terug te dringen door het verbeteren van de kwaliteit van besluiten. Daarnaast wordt ingezet op mediation om formele procedures te voorkomen. Tot slot wordt meer aandacht gegeven aan persoonlijk contact bij het voorbereiden van besluiten om ontevredenheid en onduidelijkheden voor te zijn.

Doelstelling is max. 400 per jaar bezwaarschiften te ontvangen en 100% binnen 18 weken af te doen.

In 2018 zijn 419 bezwaarschriften ontvangen, circa 41% hiervan is informeel afgehandeld. In 2017 zijn 297 bezwaren ontvangen.
Het relatief hoge aantal bezwaren in 2018 is met name te verklaren door nieuw beleid voor het gescheiden inzamelen van huishoudelijk afval (ruim 100 bezwaren).