Personeel

Aantal medewerkers

Het aantal medewerkers is het afgelopen jaar gedaald van 496 naar 482. Oorzaak hiervan is de krapper wordende arbeidsmarkt, waardoor het moeilijker is om aan personeel te komen. Gevolg hiervan is dat vacatures langer open blijven staan. Het verloop heeft zich met name voorgedaan in de laatste maanden van het jaar. De inspanningen op het gebied van werving en selectie zijn inmiddels opgeschaald; zo gaat de gemeente Gouda zich op de arbeidsmarkt nu profileren met de slogan ‘Gouda: welke smaak voeg jij toe’, wordt er geïnvesteerd in extra recruitment-capaciteit en wordt het netwerk van jonge ambtenaren genaamd ‘Jonge Goudse’ ook benut om als magneet te dienen op de arbeidsmarkt. Daarnaast zoekt de gemeente Gouda ook actief contact met onderwijsinstellingen, bijvoorbeeld bij het aanbieden van stageplekken maar ook voor het uitvoeren van opdrachten. Op zo’n manier komt de gemeente Gouda ook in een vroegtijdig stadium op het netvlies van potentiele medewerkers. 

Omschrijving

31 december 2017

31 december 2018

Bezetting in FTE

442

431

Bezetting in aantal medewerkers

496

482

Aantal gedetacheerden

8

5

Aantal medewerkers boventallig

0

5

Totaal aantal medewerkers in dienst

504

492

Deeltijdpercentage medewerkers in dienst

89%

89%

Loonkosten

Omschrijving (bedragen * € 1.000)

2017

2018

Loonkosten budget

36.696

38.083

Loonkosten realisatie

34.397

35.259

In lijn met de doelstelling blijven de loonkosten over 2018 binnen de begroting. Er is een lichte daling van het aantal FTEs in combinatie met licht hogere slarislasten door de cao-stijging van 1,5% per 1 januari 2018 en het toepassen van een hogere inschaling bij instromen van nieuwe medewerkers, als gevolg van de krappe arbeidsmarkt. In 2018 is in enkele gevallen een arbeidsmarkttoelage verstrekt.

Inhuur derden

Omschrijving (bedragen * € 1.000)

2017

2018

Reguliere inhuur

7.826

7.752

In 2018 is de totale inhuur met 3% gedaald. Bij projecten waar tijdelijke dekking voor beschikbaar is, zoals subsidies en bijdragen van derden, en waar een specifieke expertise wordt gevraagd, wordt vaak gekozen voor inhuur. Daarnaast wordt uit oogpunt van continuïteit bij vertrek of ziekte van medewerkers (tijdelijke vervanging) en uitvoering van nieuwe taken soms ook gekozen voor inhuur. Dit is enkel toegestaan indien er geen eigen personeel aanwezig is en er binnen de begroting budget voor beschikbaar is.

Doordat de gemeente Gouda bij inhuur consequent gebruik maakt van een vaste ‘broker’, neemt het inzicht in en de grip op de inhuur toe. Hierdoor zijn er nieuwe rapportagemogelijkheden beschikbaar gekomen en heeft de organisatie nu o.a. goed inzicht in de reden van de inhuur. Dit betekent dat er vooraf een betere afweging kan worden gemaakt over de aard, vorm en omvang van de (eventuele) inhuur. Dit verklaart mede de daling van de inhuur.