Informatieveiligheid en Privacy

Beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van gegevens en privacy zijn thema’s die doorlopend aandacht nodig hebben.

Informatieveiligheid

Voor de gemeente is het uitgangspunt informatiebeveiligingsbeleid conform de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG). Dit kader bevat 303 beveiligingsmaatregelen onderverdeeld in technische, bouwkundige, organisatorische maatregelen om de gemeentelijke informatie te beschermen. De gemeente volgt de BIG om te voldoen aan wet- en regelgeving, voor een betrouwbare en continue dienstverlening, voor het zorgvuldig omgaan met informatie en het beheersen van risico’s.

De gemeente streeft naar een optimale informatieveiligheid, maar 100% veiligheid is helaas een illusie.

Uit het onlangs verschenen Dreigingsbeeld Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten 2019-2020 blijkt dat de vijf belangrijkste gesignaleerde bedreigingen voor de lokale informatievoorziening zijn:

  • Informatiebeveiliging kampt met imagoprobleem;
  • Inzicht in risico’s is niet integraal;
  • Aanvallen succesvol door ontbreken basismaatregelen;
  • Te veel werk voor te weinig mensen;
  • De complexiteit neemt toe.

Resultaten afgelopen periode

In de afgelopen jaren zijn de maatregelen uit de BIG opgepakt. In 2018 is vooral gestuurd op het nog beter maken van maatregelen die geheel of deels waren gerealiseerd of nog op de planning stonden voor realisatie. Dit is gedaan op basis van de resultaten ENSIA 2017 door de verbeterpunten hieruit op te volgen.

Zo is het informatiebeveiligingsbeleid geactualiseerd; is er meer geïnvesteerd in het bevorderen van kennis en bewustwording van medewerkers; is de procedure wijziging of beëindiging dienstverband herzien zodat netwerkaccounts en applicatierechten bij doorstroom worden aangepast overeenkomstig de nieuwe functie en bij uitstroom worden verwijderd; is beleid opgesteld en geïmplementeerd voor werken met informatiesystemen buiten de reguliere kantooromgeving en wordt bij nieuwe overeenkomsten gekeken of onze eisen richting leveranciers ook worden doorvertaald naar hun onderaannemers; is het functieboek aangepast waarin de lijnmanager expliciet verantwoordelijk wordt voor de integrale informatiebeveiliging van zijn of haar organisatieonderdeel en ieder jaar een in control verklaring hierover moet afgeven; is een start gemaakt met het nalopen van bestaande overeenkomsten in hoeverre leveranciers en samenwerkingsverbanden voldoende verantwoordelijk zijn gemaakt voor de privacy- en beveiligingseisen eisen vanuit AVG en BIG, en de wijze waarop hierover assurance moet worden gegeven.

Beheersmaatregelen

Om de informatiebeveiliging te monitoren wordt gebruik gemaakt van een Information Security Management Systeem dat uitgaat van de planning en control-cyclus. Verder worden alle verbeteracties geïnitieerd, bewaakt en geborgd vanuit de werkgroep Informatieveiligheid en Privacy.

Realisatie doelstelling IB-beleid (effectiviteit beheersmaatregelen en risico's)

Sinds 2017 wordt de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) systematiek gehanteerd waarmee getoetst is in hoeverre de beheersmaatregelen getroffen zijn in het kader van het IB-Beleid. Hiermee sluit de verantwoording over informatieveiligheid aan op de planning en control-cyclus van de gemeente.

Uit de zelfevaluatie 2018 blijkt dat Gouda steeds beter de goede dingen doet maar dat er enkele punten ter verbetering blijven in aanloop naar de invoering van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) per 1 januari 2020. De belangrijkste zijn het meer privacy by default inrichten van processen en systemen; het voor alle (kritische) processen uitvoeren van een Business Impact Analayse (BIA); het verbeteren van het incidentmanagement- en testproces; het actueel houden van en meer controleren op naleving van afgesproken werkwijzen rond informatieveiligheid en privacy met leveranciers en verbonden partijen en het verkrijgen van assurance hierop; en het blijven werken aan bewustwording informatiebeveiliging.

Naast de horizontale verantwoording is het doel van ENSIA ook om de verticale verantwoording richting de rijksoverheid, over de Basisregistratie Personen (BRP), Paspoortuitvoeringsregeling (PUN), Digitale persoonsidentificatie (DigiD), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Structuur uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (Suwinet) te structureren.

De zelfevaluatie van BRP en PNIK (Paspoorten en Nederlandse Identiteitskaarten) bestaat sinds 2017 uit het invullen van vragenlijsten in twee instrumenten: Kwaliteitsmonitor en ENSIA.

Voor zowel BRP als PNIK is een goed resultaat behaald. De totaalscore voor de Zelfevaluatie PNIK bedraagt 98,3%. Voor de Zelfevaluatie BRP is een totaalscore van 97,2% behaald. Jaarlijks toetst RvIG inhoudelijk de kwaliteit. De gestelde normen zijn behaald en resultaten zijn via de Kwaliteitsmonitor beschikbaar gesteld.

Voor de BAG scoorden we op de onderdelen borging, volledigheid en juistheid volledig aan de gestelde eisen. Op het punt actualiteit scoren we iets lager, maar nog wel boven de gestelde norm.

Voor de BGT geldt dat op de onderdelen volledigheid en juistheid volledig aan de gestelde eisen wordt voldaan. Op het punt borging wordt iets lager gescoord maar nog wel boven de gestelde norm. Voor de BRO (basisregistratie ondergrond) is dit de eerste keer dat de ENSIA is ingevuld. Dit was op vrijwillige basis en nog niet verplicht. In september is gestart met de implementatie van de BRO door het opstellen van een impactanalyse en een plan van aanpak.

Collegeverklaring ENSIA inzake informatiebeveiliging DigiD en SUWInet

De stuurgroep ENSIA heeft besloten dat ook in het tweede jaar van ENSIA het college middels een verklaring verantwoording aflegt over de opzet en het bestaan van beheersmaatregelen en nog niet over de werking daarvan.

Het verantwoordingsjaar 2018 richt zich op de DigiD-normen en een selectie van Suwinet normen. Een onafhankelijke IT‑auditor controleert de collegeverklaring en stelt een assurancerapport op waarmee verklaard wordt dat de collegeverklaring een getrouw beeld geeft.

Bovengenoemd proces is medio 2019 afgerond. Daarna wordt de collegeverklaring ENSIA inzake informatiebeveiliging SUWInet inclusief bijlage Suwinet gezamenlijk met het assurancerapport separaat van het jaarverslag aan de gemeenteraad aangeboden. DigiD valt dit jaar buiten de verantwoordingsplicht ENSIA omdat het twee nieuwe aansluitingen betreffen.

Meerjarenperspectief informatieveiligheid

De komst van de AVG en het dreigingsbeeld informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten vragen om herijking van de uitgangspunten informatieveiligheid en actualisatie van het informatiebeveiligingsbeleid en de daarbij horende maatregelen. Deze maatregelen, implementatiemaatregelen ten behoeve van de AVG compliance en de verbeterpunten uit ENSIA zijn ingrediënten voor het verbeterplan Informatieveiligheid 2018-2019.

Privacy

Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden, een direct werkende Europese wet die veel impact heeft op de verwerking van persoonsgegevens die de gemeentelijke organisatie doet. Om aan de eisen van de AVG te voldoen is het project Gouda Privacyproof opgestart. Een meerjarenproject dat in fases wordt uitgerold om de compliance van de AVG te bereiken.

In 2018 zijn 15 mogelijke datalekken geregistreerd in het daarvoor bestemde register. Daarvan zijn er 3 gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat er (mogelijk) schade is en of gevolgen zijn voor de betrokkene(n).

Meerjarenperspectief privacy

In 2019 zullen de implementatiemaatregelen ten behoeve van de AVG verder worden uitgerold. De belangrijkste daarvan zijn de introductie van een Privacy Managementsysteem, het in kaart brengen van de ketenregie en het opnieuw bepalen van mogelijke risicogebieden.